Wij zoeken een creative producer die de reizende Lost in Europe expositie over migratie door Europa heen kan produceren!
Lost in Europe
‘10.000 vluchtelingenkinderen zijn vermist in de EU,’ kopte de Guardian in de winter van 2016. Deze schatting kwam van Europol Chief of Staff, Brian Donald. Wij, Geesje van Haren en Sanne Terlingen, waren diepgeraakt door dit gegeven. Hoe kan het dat in een van de meest welvarende en meest democratische samenlevingen ter wereld duizenden kinderen vermist raken?
Om dit te onderzoeken zijn wij ‘Lost in Europe’ begonnen, een internationale samenwerking tussen journalisten, wetenschappers en visuele verhalenvertellers die onderzoeken hoe migranten kinderen kunnen verdwijnen in de EU. Fotograaf Ahmet Polat en grafisch journalist Dan Archer en journalist Geesje van Haren reisden door Europa om de plekken waar migrant kinderen vermist raken vast te leggen op de route van Italië via Frankrijk naar Engeland.
In een reizende tentoonstelling stellen we de vraag ‘wat heb je als niet-Europese minderjarige migrant aan kinderrechten?’ De expositie zal door verschillende Europese steden reizen, met iedere keer een openingsevent en randprogrammering. Weten hoe dat in Brussel eruit zag? Check onze Instagram.
VersPers & Open Eyes Institute
Er zijn drie organisaties waarvoor de creative producer zal werken, alledrie opgericht en onder leiding van Geesje van Haren. Hoofdzakelijk is de creative producer bezig voor Lost in Europe. Hiernaast ondersteunt de creative producer Open Eyes Institute (deelstudies & cursusreizen voor journalisten) en VersPers (de overkoepelende stichting) in het organiseren van netwerk evenementen, trainingen en cursus reizen, en social media- en website beheer.
Wie zoeken wij
Wij zijn op zoek naar een creative producer die kan helpen de evenementen én verhalende campagnes voor de drie organisaties en de reizende expositie vorm te geven en uit te voeren.
Musthaves:
- spreekt en schrijft vloeiend Nederlands en Engels
- ervaring met produceren van verschillende typen bijeenkomsten: netwerk events, cursusreizen, hybride trainingen, educatieve workshops etc.
- ervaring met het aansturen en bijeen brengen van communities die remote werken
- ervaring met het opstellen van (social media) campagnes voor exposities en/of NGO’s
- pré: interesse in onderzoeksjournalistiek (geen studie nodig), fotografie en de Europese migratieproblematiek
- de functie is voor in ieder geval 9 maanden (april 2022 – januari 2023)
- we bieden een enorm bijzondere kans om mee te werken aan een Europees project met gerenommeerde journalisten
- zo nu en dan zal je naar Europese steden moeten reizen voor de productie en events van de expositie
- per april beschikbaar voor 24-28 uur per week
Graag gaan we in gesprek met iemand over de exacte invulling van de rol, en kijken we naar waar jouw sterke en minder sterke skills liggen. De maandelijkse fee is afhankelijk van ervaring, de uren en de uiteindelijke invulling van de rol.
Mail voor 21 maart a.s. je motivatie en cv naar info@lostineurope.org. De eerste gesprekken worden gehouden op 24 en 25 maart 2022.
Mocht je vragen hebben dan kan je contact opnemen met Geesje van Haren op +31622263260 of info@lostineurope.org