Data zijn tegenwoordig een stuk toegankelijker, door snelle computers en steeds sneller internet zijn berekeningen zo gemaakt. Wat nog mist is de vertaling naar het brede publiek. In die taak kunnen journalisten niet uitgebreid genoeg getraind worden. Want door de grote voorraad aan data die dankzij het internet beschikbaar is, is ook ‘verdwalen’ in deze data steeds gemakkelijker.
Daarom biedt VersPers de Data Challenge aan. Een uitdagende cursus waarin je leert hoe jij je verhalen inzichtelijker kan maken door het gebruik van data. Gevestigde namen uit de beroepspraktijk onthullen de beste manieren inzicht te krijgen in de wereld van cijfers en statistieken.
Al tijdens de cursus maak jij journalistieke producties gebaseerd op eigen dataonderzoek. De gemaakte verhalen worden aangeboden bij verschillende media. De cursus eindigt op 3 juni met een pitchevent waar deelnemers een diepgaand artikel (of artikelen) pitchen.
De winnaars van de DataChallenge worden beloond met een freelance opdracht voor Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING) van maar liefst € 4000,- (voor het plan dat in relatie staat tot Waarstaatjegemeente.nl en waarin duidelijk wordt wat data voor de samenleving en de Nederlandse gemeenten betekenen).
Natuurlijk sluiten we de dag af met een borrel, want op de successen van de deelnemers moet gedronken worden!
Programma
Week 1 Introductie door Geesje van Haren, hoofdredacteur VersPers
Presentatie: KING: cijfers van de Nederlandse Gemeenten
Workshop: Complexiteittraining 1 - Paul van der Cingel, Research voor de Regio
Week 2 Presentatie: Inspirerende visualisaties - Winny de Jong, datajournalist bij OneWorld
Workshop: Complexiteittraining 2 - Paul van der Cingel
Presentatie: Datajournalistiek, nieuwe journalistiek - Dimitri Tokmetzis, De Correspondent
Week 3 Workshop: KING: cijfers van de Nederlandse Gemeenten
Workshop: Data in Excel - Jerry Vermanen
Workshop: Visualisaties maken 1 - Jelle Kamsma, LocalFocus
Week 4 Workshop: Complexiteittraining 3 - Paul van der Cingel
Workshop: Visualisaties maken 2 - Jelle Kamsma
Workshop: Social media campagnes door journalisten - Geesje van Haren
Week 5 Workshop: Pitchen doe je zo
Workshop: Social media campagnes door journalisten - Geesje van Haren
Workshop: Visualisaties maken 3 - Jelle Kamsma
Week 6 Afsluiting: Pitchevent Open Eyes
Wanneer
De cursus start op 29 april, cursusmiddagen zijn op vrijdag van 13.00 – 18.00.
Het pitchevent vindt plaats tijdens het Open Eyes slotevent op 3 juni 2016.
Locatie:
ALab, Amsterdam-Noord. Vlak achter het Centraal Station en naast filmmuseum EYE.
Kosten: €295,-
Studenten, VVOJ-leden en NVJ-leden krijgen korting: € 220,-.
Interesse? Schrijf in via dit formulier. Dat kan tot en met vrijdag 15 april 2016 (de deadline is verlengd).
Vul hier je naam, e-mailadres en telefoonnummer in. Vink aan dat je je inschrijft voor 'het VersPers project' waarbij je de Data-Challenge invult. Betalen kan direct via de site. De algemene voorwaarden vind je hier.
Voor vragen kan je e-mailen naar info@verspers.nl of even bellen met Geesje van Haren: 06-22263260.